به گزارش مشرق، بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه
بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو است که در میان
شرکتهای هوایی جهان هواپیمایی کارا و محبوب در رده خود به حساب میآید.
خانواده 737 بوئینگ جزء پر فروش ترین هواپیماها به خطوط هوائی به شمار می
روند که همیشه برای مقاصد تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار گرفته اند.
این هواپیما با ظرفیت مسافر محدود 130 تا 189 مسافر(در مدل 900-737) هواپیمایی مناسب به ویژه برای پروازهای داخلی و منطقهای به حساب میآید. تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است. وئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست. این دو موتور توسط کنسرسیوم مشترکی متشکل از جنرال الکتریک از ایالات متحده و سنکما از فرانسه طراحی و ساخته شده است. جدیدترین مدل این هواپیما مشهور به MAX سال گذشته آزمایش شد و مسیر از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائی بوئینگ در سیاتل را طی کرد.
فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر /طول: ۳۰٫۵ متر/ ارتفاع: ۱۱٫۳ متر/ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر/بیشینه سرعت: 0/84 ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر
انواع مدلها:
737-100 سری اولیه: مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته شد.
737-200 سری اولیه: مدل استاندارد با بدنه کوچک.
737-300 سری کلاسیک: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.
737-400 سری کلاسیک: مدل حجیم تر با بدنه کشیده تر.
737-500 سری کلاسیک: مدل دارای بدنه کوتاه تر.
737-600 سری نسل بعد: مدل کوچک برابر با 500-737 با امکانات پیشرفته.
737-700 سری نسل بعد: مدل متوسط برابر با 300-737 با امکانات پیشرفته.
737-800 سری نسل بعد: دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری 400.
737-900 سری نسل بعد: بزرگترین هواپیمای 737 با ظرفیت ۱۸۹ مسافر
MAX 737 (بوئینگ ۷۳۷ مکس) سری پیشرفته
بوئینگ 787 دریم لاینر
این هواپیما را خیلیها برای مقایسه در مقابل ایرباس A-350 قرار میدهند. بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر یک هواپیمای جت مسافربری دوموتوره و پهنپیکر است که بر اساس تعداد و نوع صندلیها قابلیت حمل ، ۲۱۰ تا ۳۳۰ مسافر را دارد. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربریِ بوئینگ ازلحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین هواپیمای بوئینگ به حساب میآید که کامپوزیت در بیشتر بدنهٔ آن بهکار رفتهاست. بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است. با وجود این برخی گزارشها درباره نقص فنی موجود در این هواپیما جنجالی شده است.داره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا در پی فرود اضطراری یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۸۷در غرب ژاپن، پروازهای این هواپیما را به طور موقت ممنوع اعلام کرد. گفته میشود نقص فنی در باطری این هواپیما باعث فرود اضطراری آن در ژاپن شده است.
به دنبال بروز چندین نقص فنی پی درپی در هواپیمای بویینگ ۷۸۷، اداره هوانوردی فدرال آمریکا، امنیت پرواز این مدل از هواپیمای بویینگ را تایید اما همزمان دستور بازرسی کامل فنی و تحقیق در خصوص ایمنی آن را صادر کرد. ترک برداشتن شیشه مخصوص کابین، اتصال الکتریکی و نشت روغن موتور و سوخت از جمله نقصهای گزارش شده در این مدل از هواپیمای بویینگ است.
هیچکدام از این نقصهای فنی باعث وارد آمدن آسیب به هیچ مسافر و خلبانی نشده اما باعث برخی احتیاطها درباره این هواپیما شده است. با این وجود در حال حاضر شرکت ژاپنی آل نیپون ایرویز با ۵۵ سفارش از این هواپیما بزرگترین مشتری آن است.
بوئینگ 777 افسانهای
بوئینگ ۷۷۷ یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتورهاست که تاکنون چهار مدل از این هواپیما به نامهای ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ ای آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر به بازار ارائه کرده است. خدمه پرواز در آمریکا ۷۷۷ را به عنوان تریپل سون میشناسند و در انگلیس به سونسونسون مشهور است. ارابههای فرود ۷۷۷ بزرگترین ارابههای فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار رفتهاست. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل میکند که این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار میرود. موتورهای GE۹۰-۱۱۰B و GE۹۰-۱۱۵B که بر روی ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر نصب شدهاند قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ ۷۳۷ دارند. کتاب رکوردهای گینس موتور GE۹۰-۱۱۵B را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رساندهاست.
777 ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی (۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر) است. ارابههای فرود این هواپیما که هر کدام 6 چرخ دارند یکی از مشخصههای ویژه 777 به حساب میآیند. ۷۷۷ نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرمافزارهای رایانهای انجام شدهاست.
برای ساخت این هواپیما هیچ نقشه یا طرحی روی کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک یک نرمافزار ۳D CAD به نام کتیا انجام گرفتهاست. قبای اصلی ۷۷۷ هم ایرباس ای۳۳۰ و خانواده ایرباس ای۳۴۰ هستند. ویژگی جالب توجه دیگر این هواپیما مجهز بودنش به سیستم معمولی Control yoke به جای سیستم Side stick Controller است که در هواپیماهای جنگنده با فلای بای وایر و ایرباسهای جدید مورد استفاده قرار گرفتهاست. بوئینگ عقیده دارد خلبانها بهتر با سیستمهای کنترل Stick and rubber کنار میآیند.
بوئینگ مجموعهای از پیشرفتهترین دست آوردهای فنی صنعت هوافضا را برای اولین بار در ۷۷۷ ارائه کرد که بعضی از آنها شامل موارد زیر است:
کابین خلبان شیشهای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع هانی ول
سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر با قابلیت برگشت به حالت دستی
سیستمهای اویونیکی پیشرفته با قابلیت سازگاری با نرمافزارهای مختلف
کیف پروازی الکترونیکی مجهز به رایانه
استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه هواپیما (حدود ۹٪ کل وزن)
شبکه اویونیکی فیبر نوری
مجهز بودن به بزرگترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار در بین هواپیماهای تجاری (قطر فن موتورهای GE-۹۰-۱۱۵B که در ۷۷۷ به کار رفتهاند به ۳٫۳ متر میرسد.)
بوئینگ 777 مانند هواپیماهای دیگر حوادث تلخی را هم تجربه کرده است. مشهورترین مورد آن در ۸ مارس ۲۰۱۴، پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی برفراز خلیج تایلند بود که ناپدید شد و هنوز سرنوشت قطعی آن مشخص نشده است.
این هواپیما با ظرفیت مسافر محدود 130 تا 189 مسافر(در مدل 900-737) هواپیمایی مناسب به ویژه برای پروازهای داخلی و منطقهای به حساب میآید. تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است. وئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست. این دو موتور توسط کنسرسیوم مشترکی متشکل از جنرال الکتریک از ایالات متحده و سنکما از فرانسه طراحی و ساخته شده است. جدیدترین مدل این هواپیما مشهور به MAX سال گذشته آزمایش شد و مسیر از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائی بوئینگ در سیاتل را طی کرد.
فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر /طول: ۳۰٫۵ متر/ ارتفاع: ۱۱٫۳ متر/ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر/بیشینه سرعت: 0/84 ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر
انواع مدلها:
737-100 سری اولیه: مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته شد.
737-200 سری اولیه: مدل استاندارد با بدنه کوچک.
737-300 سری کلاسیک: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.
737-400 سری کلاسیک: مدل حجیم تر با بدنه کشیده تر.
737-500 سری کلاسیک: مدل دارای بدنه کوتاه تر.
737-600 سری نسل بعد: مدل کوچک برابر با 500-737 با امکانات پیشرفته.
737-700 سری نسل بعد: مدل متوسط برابر با 300-737 با امکانات پیشرفته.
737-800 سری نسل بعد: دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری 400.
737-900 سری نسل بعد: بزرگترین هواپیمای 737 با ظرفیت ۱۸۹ مسافر
MAX 737 (بوئینگ ۷۳۷ مکس) سری پیشرفته
بوئینگ 787 دریم لاینر
این هواپیما را خیلیها برای مقایسه در مقابل ایرباس A-350 قرار میدهند. بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر یک هواپیمای جت مسافربری دوموتوره و پهنپیکر است که بر اساس تعداد و نوع صندلیها قابلیت حمل ، ۲۱۰ تا ۳۳۰ مسافر را دارد. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربریِ بوئینگ ازلحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین هواپیمای بوئینگ به حساب میآید که کامپوزیت در بیشتر بدنهٔ آن بهکار رفتهاست. بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است. با وجود این برخی گزارشها درباره نقص فنی موجود در این هواپیما جنجالی شده است.داره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا در پی فرود اضطراری یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۸۷در غرب ژاپن، پروازهای این هواپیما را به طور موقت ممنوع اعلام کرد. گفته میشود نقص فنی در باطری این هواپیما باعث فرود اضطراری آن در ژاپن شده است.
به دنبال بروز چندین نقص فنی پی درپی در هواپیمای بویینگ ۷۸۷، اداره هوانوردی فدرال آمریکا، امنیت پرواز این مدل از هواپیمای بویینگ را تایید اما همزمان دستور بازرسی کامل فنی و تحقیق در خصوص ایمنی آن را صادر کرد. ترک برداشتن شیشه مخصوص کابین، اتصال الکتریکی و نشت روغن موتور و سوخت از جمله نقصهای گزارش شده در این مدل از هواپیمای بویینگ است.
هیچکدام از این نقصهای فنی باعث وارد آمدن آسیب به هیچ مسافر و خلبانی نشده اما باعث برخی احتیاطها درباره این هواپیما شده است. با این وجود در حال حاضر شرکت ژاپنی آل نیپون ایرویز با ۵۵ سفارش از این هواپیما بزرگترین مشتری آن است.
بوئینگ 777 افسانهای
بوئینگ ۷۷۷ یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتورهاست که تاکنون چهار مدل از این هواپیما به نامهای ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ ای آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر به بازار ارائه کرده است. خدمه پرواز در آمریکا ۷۷۷ را به عنوان تریپل سون میشناسند و در انگلیس به سونسونسون مشهور است. ارابههای فرود ۷۷۷ بزرگترین ارابههای فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار رفتهاست. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل میکند که این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار میرود. موتورهای GE۹۰-۱۱۰B و GE۹۰-۱۱۵B که بر روی ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر نصب شدهاند قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ ۷۳۷ دارند. کتاب رکوردهای گینس موتور GE۹۰-۱۱۵B را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رساندهاست.
777 ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی (۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر) است. ارابههای فرود این هواپیما که هر کدام 6 چرخ دارند یکی از مشخصههای ویژه 777 به حساب میآیند. ۷۷۷ نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرمافزارهای رایانهای انجام شدهاست.
برای ساخت این هواپیما هیچ نقشه یا طرحی روی کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک یک نرمافزار ۳D CAD به نام کتیا انجام گرفتهاست. قبای اصلی ۷۷۷ هم ایرباس ای۳۳۰ و خانواده ایرباس ای۳۴۰ هستند. ویژگی جالب توجه دیگر این هواپیما مجهز بودنش به سیستم معمولی Control yoke به جای سیستم Side stick Controller است که در هواپیماهای جنگنده با فلای بای وایر و ایرباسهای جدید مورد استفاده قرار گرفتهاست. بوئینگ عقیده دارد خلبانها بهتر با سیستمهای کنترل Stick and rubber کنار میآیند.
بوئینگ مجموعهای از پیشرفتهترین دست آوردهای فنی صنعت هوافضا را برای اولین بار در ۷۷۷ ارائه کرد که بعضی از آنها شامل موارد زیر است:
کابین خلبان شیشهای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع هانی ول
سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر با قابلیت برگشت به حالت دستی
سیستمهای اویونیکی پیشرفته با قابلیت سازگاری با نرمافزارهای مختلف
کیف پروازی الکترونیکی مجهز به رایانه
استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه هواپیما (حدود ۹٪ کل وزن)
شبکه اویونیکی فیبر نوری
مجهز بودن به بزرگترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار در بین هواپیماهای تجاری (قطر فن موتورهای GE-۹۰-۱۱۵B که در ۷۷۷ به کار رفتهاند به ۳٫۳ متر میرسد.)
بوئینگ 777 مانند هواپیماهای دیگر حوادث تلخی را هم تجربه کرده است. مشهورترین مورد آن در ۸ مارس ۲۰۱۴، پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی برفراز خلیج تایلند بود که ناپدید شد و هنوز سرنوشت قطعی آن مشخص نشده است.